Zřízení a provoz společné televizní antény | Nemovitost profi – rady pro správu nemovitostí SVJ, bytových družstev, obcí a firem
Služby spojené s bydlením se poskytují v některých případech prostřednictvím technického zařízení, jehož funkčnost je předpokladem poskytování služby. Pořízení zařízení a zajištění provozuschopnosti je spojeno s náklady, které hradí vlastník bytového domu (SVJ) – je-li služba STA odsouhlasena jako společně využívaná v bytovém spoluvlastnictví nebo část vlastníků bytových jednotek v pozici objednavatele (příjemce) služby.
Funkčnost STA souvisí s požadavky na její provozuschopnost a aktuálně s podmínkami používání společných televizních antén v bytových jednotkách v souvislosti s příjmem digitálního vysílání.
Byty ve společném vlastnickém bydlení jsou zpravidla vybaveny zásuvkou STA. Za možnost příjmu televizního signálu uživatelé bytů platí provozní náklady ve formě pravidelných zálohových plateb, které jsou jedenkrát ročně vyúčtovány. Typ této služby byl vymezen a převzat do souboru poskytovaných služeb při privatizaci v rozsahu služeb podle již zrušené vyhlášky č. 176/1993 Sb. Možnost provozování či zrušení této služby je dána rozhodnutím vlastníků, pokud není důsledek tohoto rozhodnutí v rozporu se zvláštními právními předpisy. V aktuálním posouzení problematiky nadále platí, že zřízení a provoz STA je věcí smluvního ujednání v bytovém spoluvlastnictví. S odkazem na zákon č. 89/2012 Sb. (NOZ) a speciální zákon č. 67/2013 Sb. (zákon o službách) nedochází k žádnému rozporu stávající praxe s právními předpisy v aktuálním znění.
Právní předpisy
V současnosti platí zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), který v § 104 odst. 16 uvádí:
„Vlastník domu, bytu je povinen umožnit uživateli tohoto domu, bytu nebo nebytového prostoru:
- příjem rozhlasového a televizního vysílání podle zvláštního právního předpisu za podmínky, že v místě příjmu je signál přiměřené kvality;
- zřízení vnitřního komunikačního vedení veřejné komunikační sítěí, včetně rozvaděče a koncového bodu sítě.
Vznikne-li tím škoda na stavbě, je ten, kdo škodu způsobil, povinen ji nahradit; této odpovědnosti se nemůže zprostit. Dojde-li mezi vlastníkem domu, bytu nebo nebytového prostoru a uživatelem tohoto domu, bytu nebo nebytového prostoru ke sporu o rozsahu těchto povinností, rozhodne na návrh jedné ze stran sporu příslušný stavební úřad v součinnosti s Českým telekomunikačním úřadem”
Bližší specifikaci zde použitých pojmů uvádí zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání
Síť elektronických komunikací je definována v § 2 písm. h) zákona č. 127/2005 Sb. takto:
„Sítí elektronických komunikací včetně prvků sítě, které nejsou aktivní, se rozumí přenosové systémy, popřípadě spojovací nebo směrovací zařízení a jiné prostředky, které umožňují přenos signálů po vedení, rádiovými, optickými nebo jinými elektromagnetickými prostředky, včetně družicových sítí, pevných sítí s komutací okruhů nebo paketů a mobilních zemských sítí, sítí pro rozvod elektrické energie v rozsahu, v jakém jsou používány pro přenos signálů, sítí pro rozhlasové a televizní vysílání a sítí kabelové televize, bez ohledu na druh přenášené informace.”
Rozhodování v SVJ
Oprava (dovybavení) zařízení popř. modernizace rozvodů a úhrada provozních nákladů vyplývá ve spoluvlastnickém bydlení ze znění ujednání, které přijalo v minulosti shromáždění vlastníků tříčtvrtinovou většinou při zařazení této služby do rozsahu poskytovaných služeb spojených s bydlením. Zřízení a provoz STA a případná modernizace rozvodů signálu je věcí rozhodování ve SVJ s tím rozdílem, že místo tříčtvrtinové většiny (podle ZOVB) se uplatňuje nyní pouze nadpoloviční většina pro zřízení a provoz STA jako služby ve SVJ. Při většinovém odsouhlasení zahrnutí služby STA do služeb spojených s bydlením se na zřízení, popř. modernizaci STA a jejího provozu podílejí všichni vlastníci jednotek. Příjem digitálního televizního vysílání prostřednictvím STA nebo služby internetu může být realizován pouze i pro jistý vlastnický segment uvnitř SVJ s tím, že na nákladech spojených s provozem těchto zařízení se budou podílet jen ti, kteří stvrdili písemně svůj zájem o danou službu. Poskytnutím této možnosti příjmu televizního signálu minoritní části spoluvlastníků je naplněn požadavek zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, konkrétně § 104 odst. 16. Kromě příjmu televizního a rozhlasového vysílání prostřednictvím STA lze příjem signálu realizovat prostřednictvím kabelové televize nebo jiným způsobem (individuálním příjmem nebo satelitem). Pro tyto vlastníky jednotek je v jejich režii, jak se zařídí.
Je-li poskytování telekomunikačních služeb prostřednictvím STA pojato jako jedna z těchto odsouhlasených služeb, je povinností SVJ zajistit funkčnost technického zařízení domu (STA), a tedy i nést náklady spojené s technickou funkčností zařízení na svůj vrub. Dřívější usnesení přijaté v podmínkách analogového televizního vysílání lze revokovat s poukazem na ekonomickou efektivnost technické úpravy Staro příjem digitálního vysílání. Rozsah služeb spojených s bydlením není ve stávající právní úpravě obecných a zvláštních právních předpisů specifikován, a proto konkrétní typ služby není nárokovou věcí, tedy ani zprostředkování televizního vysílání prostřednictvím STA.
Zdroj: Verlag Dashöfer